"Dagbesteding was ‘t opstapje naar zijn toekomst."
Vanwege zijn autisme heeft Sam (16) veel moeite met prikkels, wat leidde tot gedragsproblemen. Leren en concentreren werd hem teveel en op school ging ‘t niet meer. Alleen Dagbesteding leek nog haalbaar. Maar juist daar ontdekte Sam dat hij meer wil én kan. Nu, 4 maanden later, heeft hij alsnog zijn mbo Entree-diploma gehaald en is hij toegelaten tot het ROC.
Veel praktijk, weinig theorie
Lidy, Sams moeder, wist altijd al wel dat haar zoon meer aankon, maar ze zag ook dat zijn hoofd overvol zat. “De drive om te leren ontbrak bij Sam. Juist daarom was de Dagbesteding zo goed voor hem. Op het Agrarisch Zorgbedrijf kon hij de schoolse zaken even loslaten en gewoon met zijn handen bezig zijn. Dat bracht rust in zijn hoofd.” Sam zegt daarover: “De Dagbesteding was leuk omdat je bezig bent in de praktijk. We kwamen ‘s ochtends bij elkaar, de werkleermeester deed een toespraak en dan ging je aan de slag. Soms een beetje theorie tussendoor.”
Aan doelen werken
Het werk was altijd verschillend, vertelt hij. “We mochten tractor rijden, grasmaaien, hout zagen, planten water geven, dieren voeren etc.” Moeder Lidy: “Door de rust die hij bij de Dagbesteding vond, kon zijn ontwikkeling weer langzaam op gang komen. Sam leerde er ook omgaan met zijn autisme. Wat mij is bijgebleven is de goede voorlichting die we als ouders kregen, de persoonlijke begeleiding en de korte lijntjes.” Met hulp van begeleider Klaas werkte Sam aan zijn doelen: zelfstandiger worden, initiatief nemen en zich voorbereiden op een terugkeer naar school. Met Klaas had hij een goede klik: “Ik heb van hem geleerd dat je altijd door moet werken, niet opgeven en gewoon doorgaan.”
Terug naar school
Bij de Dagbesteding had Sam veel tijd om na te denken over zijn toekomst. “Ik wil later gewoon, net als mijn vrienden, slagen voor een opleiding, veel geld verdienen en een gelukkig leven leiden. De BBL-opleiding Elektromonteur leek me wel leuk, maar zonder diploma word je daar niet toegelaten.” Na ongeveer een maand Dagbesteding was Sam zover dat hij terug kon naar het speciaal onderwijs: vso-school de Korenaer op Vreekwijk, waar hij de Entreeopleiding mocht volgen voor het mbo. Op school ging het stukken beter en na enkele maanden haalde hij zijn diploma. Ook lukte het hem om een leerbedrijf te vinden in de Elektro. “Ik heb gesolliciteerd, ben alleen naar het sollicitatiegesprek geweest en toen ben ik aangenomen.”
Positieve toekomst
Moeder Lidy: “Sommige ouders denken misschien dat Dagbesteding het eindstation is, maar wij hebben juist ervaren dat Dagbesteding een opstapje kan zijn naar méér. Maar het moet wel vanuit het kind komen. Pushen helpt niet. Hoe Sam de motivatie heeft gevonden, weten we nog steeds niet, maar waarschijnlijk heeft hij zich onderweg bedacht: ‘Als ik zo doorga, krijg ik geen goede toekomst.” Daar zijn ze bij de Dagbesteding op ingesprongen door hem kansen te geven en positief te belonen. We zien dat Sam zich de afgelopen tijd sterk heeft ontwikkeld. Hij is uit zijn schulp gekropen en neemt veel meer initiatief. Ook thuis merken we het verschil.” Sam is trots op wat hij heeft bereikt: “Het is fijn dat ik positief naar de toekomst kan kijken en dat ik een diploma en werk heb. Het gaat nu supergoed met mij.”
Lees meer over Dagbesteding op het Agrarisch Zorgbedrijf
Lees meer over speciaal voortgezet onderwijs op Vreekwijk