Dylan (14) wordt snel agressief

Wat is er aan de hand?

Dylan (14) maakt overal ruzie: met zijn ouders en zus, met klasgenoten en leraren op school. Als hem iets niet zint, wordt hij dwingend en agressief. Met vrienden hangt hij veel op straat, vooral ’s nachts. Buurtbewoners klagen over overlast en de politie staat steeds vaker voor de deur. Dylan wordt van iedere school getrapt. Zijn ouders weten niet wat ze met hem aan moeten.

Welke hulp krijgt het gezin?

Uit onderzoek blijkt dat Dylan een ontwikkelingsstoornis heeft, waardoor hij zich zo gedraagt. Dylan gaat een tijdje wonen in een behandelgroep van Bijzonder Jeugdwerk, op Vreekwijk in Deurne. Zowel Dylan als zijn ouders kunnen zo tot rust komen, om van daaruit een nieuwe start te maken. Samen met de jongen en zijn ouders wordt een Toekomstplan opgesteld. In het begin verblijft Dylan 5 dagen per week op de groep. Dat wordt gaandeweg afgebouwd naar 3 dagen per week. Op Vreekwijk krijgt hij onderwijs, vrije tijdsbesteding en therapie. Het hele gezin wordt begeleid, zodat het straks thuis weer beter gaat.

Aan deze doelen wordt gewerkt:

– THUIS: de ouders worden geholpen om de regie terug te krijgen en te leren omgaan met Dylans stoornis.
– RELATIES: Dylan leert vaardigheden om beter met mensen om te gaan.
– VRIJE TIJD: Dylan wordt geholpen om zijn talenten te ontwikkelen en hobby’s op te pakken.
– GEZONDHEID: Dylan leert zichzelf beter te verzorgen en een normaal dag- en nachtritme te krijgen.
– SCHOOL: Dylan gaat naar de vso-school van Vreekwijk en behaalt certificaten (vmbo-basis).
– WONEN: Dylan gaat straks weer thuis wonen. Het hele gezin wordt hierop voorbereid.

Het traject bestaat uit deze hulpvormen:

Behandelgroep voor Dylan
Speciaal voortgezet onderwijs voor Dylan
Specialistische gezinsbegeleiding voor de ouders
Psycho-educatie voor het gezin
Psychomotorische therapie voor Dylan
Vak/drama therapie voor Dylan
MDFT therapie voor het gezin
Ouder-kind weekend voor het gezin

Hoe gaat het nu?

Dylan heeft 6 maanden in de behandelgroep gewoond. Op school en in het agrarisch zorgbedrijf van Vreekwijk ontdekte hij dat hij groenvoorziening leuk vindt. Hij kon het op school beter volhouden, omdat hij tussen de lessen door muziek mocht maken en mountainbiken. Hij bleek een talent te hebben voor keyboard en krijgt daar nu les in. Ook bij vak/dramatherapie heeft hij met behulp van muziekoefeningen beter leren communiceren. Ook tussen de jongens op de groep heeft hij veel kunnen oefenen met sociale vaardigheden. Agressietraining bleek niet meer nodig, toen het beter met hem ging. Inmiddels woont hij weer thuis. Doordat er veel is geïnvesteerd in het ouder-kind contact gaat dat goed. Zijn ouders zijn nu in staat om hem de structuur en duidelijkheid te bieden die hij nodig heeft. Hij blijft de school van Vreekwijk bezoeken om het vmbo-diploma te halen.