Femke (14) heeft een fout vriendje

Wat is er aan de hand?

Femke (14) is een sociaal en ondernemend meisje, met een leuke vriendinnengroep. Dat is allemaal veranderd sinds ze de 17-jarige Jordi heeft leren kennen. De twee zijn bezeten van elkaar en brengen iedere vrije minuut met elkaar door. Na een tijdje beginnen Femke’s vriendinnen zich zorgen te maken. Ze horen van Femke dat Jordi het niet goed vindt dat zij met anderen omgaat. Ook heeft Jordi haar al eens geslagen en opgesloten in zijn kamer. Femke’s ouders komen erachter dat Jordi ooit is opgepakt voor aanranding. Hij gaat niet naar school en blijkt drugs te gebruiken. Ze vrezen voor de veiligheid van hun dochter en proberen de omgang met Jordi te verbieden, maar Femke zoekt hem toch stiekem op. Ze verandert in een gesloten meisje, dat zich steeds verder terugtrekt uit het sociale leven.

Welke hulp krijgt het gezin?

Gesprekken thuis met de jeugd- en gezinswerker hebben weinig resultaat. Ook de MST-therapie die wordt aangevraagd voor het gezin, loopt vast omdat Femke weigert mee te werken. Als laatste redmiddel wordt een tijdelijke opname voorgesteld in een gesloten meisjesgroep op Vreekwijk in Deurne. Femke verzet zich eerst heftig, maar wordt onder druk van haar ouders overgehaald. Er wordt een gesloten machtiging aangevraagd voor 6 maanden. Samen met het gezin wordt een Toekomstplan gemaakt.

Aan deze doelen wordt gewerkt:

THUIS: Femke heeft weer een goed contact met haar ouders.
RELATIES: Femke weet grenzen te stellen en goede keuzes te maken, ondanks negatieve invloeden.
VRIJE TIJD: Femke wordt gestimuleerd om weer te gaan sporten, wat ze vroeger graag deed.
GEZONDHEID: Femke wordt begeleid om seksueel weerbaar te worden.
SCHOOL: Femke loopt geen achterstand op in havo 2.
WONEN: Femke en haar ouders werken samen aan een snelle terugkeer naar huis.

Het traject bestaat uit deze hulpvormen:

Gesloten behandelgroep voor Femke
Speciaal voortgezet onderwijs voor Femke
Specialistische gezinsbegeleiding voor het gezin
Training Girls’ Talk voor Femke

Hoe gaat het nu?

De eerste 3 weken was Femke ontzettend boos op haar ouders, ze weigerde ieder contact. Door gesprekken met haar mentor is ze gaan inzien waarom haar vader en moeder zo bezorgd waren. De Girls’ Talk-trainster heeft haar geleerd om sterker in haar schoenen te staan en grenzen te stellen. Ook heeft ze geleerd hoe ze op een gezonde manier met seksualiteit kan omgaan. Op de school van Vreekwijk heeft ze haar havo-huiswerk kunnen maken, waardoor ze geen achterstand opliep. Ze kreeg er al snel een ander vriendje, met wie ze onder toezicht kon oefenen met voor zichzelf opkomen en grenzen stellen. De gesprekken op de groep hebben haar veel inzicht gegeven over zichzelf. Op Vreekwijk zagen ze al snel dat Femke goed is in sport en organiseren. Ze mocht deelnemen aan de training Sport Professional Assistent (PA) en haalde daarmee haar diploma. Naarmate het beter ging met Femke, kreeg ze steeds meer vrijheid. Ze mocht steeds vaker een dagje naar huis en weer lessen volgen op haar eigen school. Via een app konden haar ouders dan zien waar Femke uithing.

Weer terug naar thuis

Door de gesprekken met de gezinsbegeleider is de communicatie in het gezin hersteld. Na 4 maanden mocht Femke weer volledig thuis wonen, weliswaar nog onder gesloten machtiging. De laatste maanden is het gezin thuis begeleid door de gezinsbegeleider, om terugval te voorkomen. Haar ouders hebben geleerd om signalen sneller op te pikken en op een effectieve manier daarop te reageren. Weer thuis is Femke lid geworden van een turnvereniging. Ook traint ze nu een clubje kinderen, waar ze veel plezier in heeft. Samen met de Girls talk-trainer en de gezinsbegeleider heeft Femke nog een laatste afspraak gemaakt met Jordi, om de relatie goed af te sluiten. Haar ouders zeggen dat ze de oude Femke weer terug hebben: een vrolijk en levendig meisje, dat nu ook slim genoeg is om weerstand te bieden aan foute vriendjes.